Thursday 24 October 2013

kisah bunyi guli lagi..

lama dah aku tak kongsi citer umah aku ni kat sini... bukannya xde kes tapi sejak bertukar tempat keja baru ni, tak sempat nak mengupdate citer.. cuma tghari ni ada skit masa nak menaip kat blog sendiri 

ni kes semalam.. memang the latest pun kan namanya... citernya aku tak menang tangan menjaga 2 beradik tu sorg2 since husband aku outstation semalam... so, bila tgk jam dah 10pm and aku still tak boleh mandi lagi lps balik dari ofis maghrib tu, aku buat keputusan utk ikat si abang (3 thn) atas babychair dengan belt then aku biar dia tgk tv sambil mkn.. then aku bawa si kecik (18 bulan) naik ke master bedroom di tingkat atas untuk mandi... before masuk master bedroom tu, aku gi iron baju dulu di bilik lain sambil melayan si kecik ni yang dok belek baju mak dia.. time ni mulut dia dok potpet cakap "mak, tik" sambil pegang baju2 aku.. biasa la, budak kecik yg sorg ni mmg dasar pompuan sejati... bab baju, kasut n handbag mak dia mmg dia cukup suka.. even tau dah pilih baju mana nak pakai sendiri!!
 
anyway back to the story... lepas habis iron tu, aku pun letak le si kecik ni dalam baby cot kat dalam master bedroom tu.. lps tu mula sesi naik bulu roma bila si kecik ni start melalak.. mata terbeliak je tengok atas.. kalo si abang dulu just tengok satu sudut je, si adik ni melilau je mata tgk semua sudut.. kejap2 mcm terkejut je... padahal sebelum ni dia pernah je masuk bilik tu tapi ok je.. siap boleh punggah barang dalam bilik tu lagi.. disebabkan aku pun dah rasa x sedap ati, aku pun bawa dia keluar dari bilik tu... terus je dia diam..

aku letak dia kat bilik aku iron baju tadi plak.. dia ok je, xde le nak melalak ke apa.. tapi bila masuk master bedroom tu balik, mmg dia x bagi aku lepas dia... last2, kami turun ke bawah je... elok kat bawah, dgr la bunyi yang familiar di umah aku ni - bunyi guli kat tingkat atas... anak2 aku tgk aku sambil tutup telinga.. aku buat x tau je la... malas nak melayan dah.. sebabnya bunyi tu mmg ada walaupun bukan setiap hari... malahan kekadang tu aku terjaga kul 3 4 pagi tapi dok dengar bunyi menumbuk lesung batu kat tingkat atas... aku anggap je la jiran sebelah bangun awal buat bfast sebelum gi keja wpun aku tau jiran aku tu x bgn lagi dan yg jiran yg sebelah lagi tu mmg jenis suka makan luar dan jarang masak kat umah;) 
 
aku malas nak gi check kat dapur sebab ada sekali tu, aku terlebih rajin bangun 3 4 pagi mengemas dapur sambil menunggu baju dalam washing machine berhenti... tengah2 mencuci pinggan kat sinki tu, tetiba ada yg berjubah putih plak jalan slow motion depan tingkap dapur aku... boleh plak time tu aku terberhenti jap buat keja sambil otak dok pikir samada nak teruskan buat keja atau smbg tido blk!!! last2, aku sambung balik je buat keja coz dalam otak aku 'benda' kat umah aku ni xde lagi pernah nyakat teruk2... huhuhu...

No comments:

Post a Comment