Thursday 13 September 2012

Si kenit dan Bitbit...


Masa zaman single dulu, aku memang sorang yang suka sangat dengan kucing.. Memang rumah di kampung sentiasa ada kucing... Tapi bila dah ada anak sendiri, kegilaan pada pets ni terhenti terus.. Mungkin sebab dah penat dengan kerja dan menguruskan anak-anak sampai hal membela pets ni ditolak ke tepi dahulu.. Bila si kenit dan si bambam dah besar baru nak mencari pets lain untuk dibela..
Tapi bebaru ni, masa membeli barang dapur di Nat Balai Baru, Perlis, Mr.Hubby dah beli seekor arnab jenis angora untuk si kenit.. RM 60 seekor... Mak kenit pulak kena sponsor sangkar si arnab yang dipanggil Bitbit oleh si kenit..


introducing Si Bitbit the rabbit..






gelagat 2 beradik hari pertama bersama Bitbit..



Bila dibawa balik Bitbit ke rumah di kampung, tok si kenit tegur sebab tak baik katanya membela haiwan tanpa pasangan.. So, bermula la misi mencari pasangan Bitbit.. Round satu pekan Kangar mencari arnab tapi takde pun.. Akhirnya selepas mencari di Mudah.com.my, terjumpa satu tempat menjual arnab di area Alor Sena.. Bila pi ke tempat tu, memang kagum tengok cara pasangan muda ni menjaga arnab-arnab untuk dijual... Bersih dan semua arnab kelihatan sihat dan terjaga.. Selepas puas menengok, akhirnya arnab jenis lion head yang menjadi pilihan aku dan si kenit... Mr.Hubby tolong bayar sahaja.. hehehe...


si Teh the rabbit..


Si kenit dan si bambam memang excited tengok gelagat si Bitbit dan si Teh.. walaupun pada mulanya si kenit agak takut nak dekat dengan sangkar Bitbit, tapi lama kelamaan dia dah hilang rasa takut dan dah berani bagi makan pada arnab tu.. Siap berani pegang arnab lagi!!! Tapi sayangnya arnab tu terpaksa ditinggalkan di kampung dan dijaga oleh Maksu si kenit.. Senang sikit nak mandi dan mencuci sangkar berbanding kalo aku yang jaga.. Ye la, masa setiap hari agak limited dengan keja dan menguruskan rumahtangga.. hari cuti pula banyak dihabiskan di kampung.. So, baik saja arnab tu ditinggalkan di sana... Terjaga skit kebajikan diorg kan???

Sekarang ni, bila balik kampung, si kenit dah pandai sebut nak tengok Bitbit.. Sampai di rumah tok saja, terus cari Bitbit dia.. Nasib baik arnab tu dalam sangkar.. kalo tak, mau lembik dikerjakan si kenit!!!

No comments:

Post a Comment