Monday 14 January 2013

bila terlampau memilih..

Semua yang kenal aku, maklum sangat perangai aku yg kekadang memilih bab makanan ni... ayam dan daging memang bukan pilihan aku... boleh dikatakan aku ni termasuk dalam kategori pescatarian - those who abstain from eating all meat and animal flesh with the exception of fish... hehehe... tapi sebenarnya ikan pun tengok jenis dan saiz gak le.. kalo besar sangat tu, tekak ni pun takleh nak terima gak.. seafood pun tak semua aku makan.. sama gak dengan sayur.. dulu, bila orang tanya kenapa aku tak makan ayam dan daging, aku akan jawab alergik untuk tutup mulut/pertanyaan diorang... sekarang, aku just kata psikologi sebab tekak aku memang takleh nak terima makan ayam dan daging... nasib baik diorang tak banyak soal gak...

sebenarnya satu masalah gak bila jadi terlampau memilih ni... esp bila pi tempat kenduri atau majlis... selalunya kalo pi kenduri, aku cuma minum air je sebab lauk kenduri berasaskan ayam dan daging.. orang lain sedap je makan tapi aku cuma dapat tengok je.. lepas kenduri baru meround cari makanan untuk isi perut aku plak... dan bila memasak sendiri plak, aku cukup stress bila nak memasak ayam dan daging... first, sebab nak kena membersihkan ayam dan daging ni... second, bila masak tak dapat lak nak merasa lauk sendiri... tak tau sedap ke tak.. time ni selalu mr.hubby yang jadi tukang rasa.. kalo dia takde time aku masak, maka ikut jadi le apa rasa masakan aku tu... kalo sedap, takpe la.. kalo tak sedap, untung le kucing-kucing yang suka memunggah tong sampah aku...

masa bujang dulu, parents aku memang biarkan aku sendiri masak amenda yang aku nak makan... dan tak paksa aku masak ayam/daging... ayam/daging tu mak aku je yang masak (biasanya kalo mak buat sup daging, memang aku tak akan masuk dapur sebab tak tahan bau).. tapi bila dah kawin dan duduk rumah sendiri, sekali sekala mr.hubby request nak makan ayam/daging atau benda-benda yang aku tak pernah masak.. so nak tak nak, kena gak le buat.. cari resepi kat internet atau tanya mak.. hehehe.. macam bebaru ni, dia nak makan masak lemak cili padi siput sedut dan sambal petai.. 2 benda yang aku tak pernah makan atau masak.. kalo setakat masak lemak cili padi tu ok la, selalu buat walaupun tak pernah letak siput sedut... mr.hubby plak kena ajar yang muncung siput ni nak kena potong dulu skit dan bila dah masak, tunjuk plak cara makan (rasa macam manja le plak.. hehehe)... sambal petai tu, aku hentam ikut resepi yang dapat dari internet.. petai pun beli yang dah siap dikupas je.. nasib baik ok gak le walaupun 1 umah berbau petai... huhuhu..

lepas ni, apa plak benda yang aku nak kena masak??


No comments:

Post a Comment