Tuesday 30 October 2012

hobi dulu, sekarang dan selamanya....

Obsess!!! hanya itu yang aku boleh katakan bila sebut tentang hobi aku yang satu tu – buku!! setengah orang suka membaca tapi tak suka membeli... aku plak suka membaca dan membeli.. rasa tak puas bila baca buku yang dipinjam...lain la zaman study dulu... duit poket ciput je.. so, kalo tak pinjam buku di library, aku akan beli buku di kedai buku secondhand je... tapi bila dah keja, dah ada income sendiri, memang sentiasa beli buku je la... sebelum kawin dulu, sekali gi MPH, Popular atau Border, memang beratus RM la terbang... cuma sekarang kurang skit – priority lebih kepada dua beradik tu dan barang rumah..



koleksi versi 2.0




masa majlis kawin dulu, si photographer pun terkejut tengok rak buku yang tersusun dalam bilik pengantin... first time katanya tengok rak buku dalam bilik pengantin.. hehehe... yang tu kes tak mau letak rak buku tu kat luar.. takut nanti ada lak buku-buku yang hilang... dah la sebelum tu ada adik yang murah hati bagi pinjam dan hadiahkan buku aku kat kekawan dia.. abis koleksi novel melayu aku.. balik cuti semester, tengok koleksi aku tu dah tinggal berapa buah je.. tu pun sebab buku tak best.. novel bahasa inggeris je yang selamat.. hisshh.. time tu memang panas satu badan dibuatnya!!! bila dah nak pindah ke penang, aku memang nak bawa semua koleksi buku tapi mr.hubby kata tak payah.. dia suruh buat koleksi baru je di penang since dia pun kaki beli buku macam aku gak... malas nak mengangkut buku aku la tu...

kalo dulu, satu novel bahasa inggeris aku boleh habiskan dalam masa sehari.. dan novel bahasa melayu dalam masa beberapa jam.. tak tido malam pun takpe asalkan dapat abiskan buku tu.. time tu, abah memang penat tengok gelagat aku dan keluar duit untuk sokong hobi aku.. fast reader katanya... dia pun tak macam tu.. selalunya, setiap kali dia balik dari outstation, dia akan belikan aku satu plastik besar buku.. biasa la, aku kalo dah start pegang buku, sambil masak kat dapur pun aku bawa buku.. sambil nak tunggu lauk masak, sempat le membaca lagi.. mcm tu gak time makan.. mak takleh kata apa sebab abah pun stail membaca kat meja makan.. hehehe.. tapi bila dah ada anak kecik, fast reader dan jadi slow reader.. nak abis 1 novel sebulan pun payah.. tak kira la BI atau BM... dua-dua sama je... bila nak pegang buku je, anak mula nak pegang buku tu gak.. buku sendiri tak mau baca plak.. nak amik buku mak gak...



rak buku dalam bilik pengantin...


pengantin dan pengapit...

 
sekarang ni, aku hanya lebih melayan obsession anak-anak lak walaupun aku tetap setia membeli buku especially by authors yang memang fave aku.. si abang sekarang sungguh obses dengan bas dan cicak.. pantang tengok bas di jalan.. mula la terjerit2 tunjuk bas... macam tu gak bila bas sekolah lalu depan rumah.. terkodek-kodek lari ke sliding door nak tengok bas.. bas mainan dia pun dah berapa buah – sampai aku dah tak ingat.. kalo pasal cicak plak, dia sebenarnya bukan berani pegang pun... just obses nak lastik cicak.. sekarang bila dah tau orang guna getah untuk lastik cicak, dah pandai mintak getah nak lastik cicak.. cicak yang nak dilastik tak kena tapi batang idung dia sendiri yang kena lastik... huhuhu... bila balik kampung, habis semua orang dia tarik tangan teman dia cari cicak... selalu layan tok dan tok ayah dia la.. si adik plak baru nak masuk lapan bulan tapi tengok gaya makcik kenit ni suka sungguh makan... sampai dah kenal plastik roti, plastik biskut dan mangkuk... baru pegang plastik roti/plastik biskut/mangkuk je tapi dia dah tergedik-gedik sambil nganga mulut minta disuap... kalo tak suap, pandai gak membebel dah.. hadeiii...



hobi saya makan tau...


dan makan lagi.....


kenit dan bas baru dia...


budak gila bas....


3 comments:

  1. buku..buku.. dan buku.. byk ilmu kat dada cik rina tu..

    ReplyDelete
  2. ilmu mengarut.. hahaha.. lain la kalo bc buku akademik je..

    ReplyDelete
  3. HAHAHA...datang k.l klu singgah mid memang xsah dia tak masuk MPH n border dia tu..hehehe...lagi satu..pic saye pon ade ..inteprem memanjang aku ni....hakhakhak....

    ReplyDelete